❗️❗️❗️Неосъзната идентификация с по-ранен партньор на родителите - не рядко срещано заплитане.
Клиент: Как е възможно дъщерята да се идентифицира с предишна жена на бащата, като дори не я познава?
Хелингер: Не е необходимо да се познават лицата, с които човек се идентифицира❗️❗️❗️
Защото натискът, който води към идентификация, идва от системата и той действа, без човек да знае нещо за лицата, които представлява.
Щом е имало предишна интензивна връзка на бащата с друга жена (приключена по не добър начин, неуважавана, изключена), може да се предположи, че дъщерята ще подражава на тази жена и че ще представлява тази жена в семейството, без да го забелязва.
Ако е имало предишна интензивна връзка на майката с друг мъж, може да се изходи от това, че някой син ще подражава на този мъж и ще го представлява в семейството, без да забелязва.
Така дъщерята става съперничка на майка си, без и двете да знаят защо, а синът става съперник на баща си, без да знаят защо.
Натискът върху дъщерята да представлява, чрез идентификация, предишна жена или любима на баща си, отслабва, когато майка й почита предишната жена като предишна и застава осъзнато между нея и мъжа, и го възприема изцяло като свой съпруг.
Независимо обаче как майката се отнася към предишната жена или приятелка на мъжа си, дъщерята може да се освободи от идентификацията, веднага щом я осъзнае и каже на майка си, макар и само вътрешно:
"Ти си моята майка, а аз съм твоята дъщеря. Само ти си истинската и важната за мен. С другата нямам нищо общо."
И когато каже на бащата, макар и само вътрешно:
"Това е моята майка и аз съм нейна дъщеря. Само тя е истинската за мен. С другата нямам нищо общо."
И тогава дъщерята може да обича майка си като своя майка, а майката да обича дъщеря си като своя дъщеря, без да я чувства като своя съперничка.
Тогава дъщерята може да се обърне и към бащата и да го обича като свой баща, а бащата да се обърне към дъщерята и да я обича като своя дъщеря, без да вижда в нея предишната жена или любима.
Същото важи за сина. Натискът върху него да представлява, чрез идентификация, предишен мъж или любим на майката отслабва, когато бащата почита предишния мъж като предишен и все пак застава между него и жената осъзнато и я приема изцяло като своя жена.
Обаче независимо как бащата се отнася към предишния мъж или любим на майката, синът може независимо от това да се освободи от идентификацията, щом я осъзнае, при което казва на бащата, макар и само вътрешно:
"Ти си моят баща и аз съм твоят син. Само ти си истински за мен. С другия нямам нищо общо."
И когато каже на майка си, макар и само вътрешно:
"Той е моят баща и аз съм негов син. Само той е истински за мен. С другия нямам нищо общо."
Тогава синът може да се обърне към бащата и да го обича като свой баща, а бащата може да се обърне към сина си и да го обича като свой син, без да се страхува в негово лице от съперник. Тогава синът може да се обърне и към майката и да я обича като своя майка, а майката може да се обърне към сина си и да го обича като свой син, без да търси или вижда в него предишен мъж или любим.
Неосъзнатата идентификация с предишен партньор на родителите води понякога до психоза, особено ако синът трябва да представлява предишна жена на бащата, защото няма на разположение момиче за тази цел, или когато дъщерята трябва да представлява предишен мъж на майката, защото няма на разположение момче за това.
Берт Хелингер, из “Закони на Любовта”